Imprimare

De ce se scumpesc carburantii ?

24 Martie 2011.

benzina

     Benzinariile de la noi din tara se folosesc de tot felul de pretexte pentru a justifica majorarea pretului la carburanti. Dupa ce au invocat cresterea taxelor si a accizelor pentru a explica preturile in continua crestere, acum conflictele din Libia, care au dus la majorarea pretului petrolului, sunt un nou motiv pentru acestea.

     Avand in vedere ca pretul petrolului a ajuns la nivelul de 110-115 dolari pe baril, iar estimarile arata o crestere pana la nivelul de dinainte de criza din 2008, cand barilul de petrol era de 140 de dolari, cel mai optimist scenariu pentru pretul carburantilor din Romania este acela al unui pret de 6 lei/litru pana in aceasta toamna.

     "Producatorii de petrol folosesc orice motiv pentru a creste pretul. Daca pierd, trebuie sa mareasca pretul, la fel cum se intampla si in alte sectoare ale industriei. De obicei, in business-urile in care esti in pierdere, maresti pretul pentru ca nu poti sa vii cu bani de acasa. Insa ei sunt in super profit si se gandesc ce sa faca sa mareasca pretul prin invocarea unor motive diverse", a declarat omul de afaceri Stefan Vuza, pentru Ziare.com.

     De faptul ca majorarea pretului carburantilor pe fondul conflictelor din Libia nu este decat un pretext este sigur si Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor de Transport Rutier. Mai mult, Hagiu considera ca "motivul principal pentru care benzina si motorina se scumpesc este dat de faptul ca statul roman a pierdut controlul resurselor naturale proprii". "Tot ce se face in relatie cu principalul furnizor si producator de carburanti de pe piata romaneasca, unde statul mai are ceva actiuni, se face in mod netrasparent, fara informarea publicului", a precizat Augustin Hagiu, pentru Ziare.com.

     Avand in vedere situatia, seful transportatorilor este sigur ca pretul benzinei va sari de 6 lei in luna octombrie, daca se va continua in acest ritm de majorare treptata a preturilor. Pe de alta parte, Stefan Vuza considera ca efectele cresterii sau scaderii pretului la petrol nu ar trebui sa se resimta in mod normal printr-o scumpire sau ieftinire imediata a benzinei. Spre exemplu, daca astazi se scumpeste petrolul cu 10%, benzina ar trebui sa se scumpeasca la o diferenta de un an si jumatate sau doi.

     "Procesarea benzinei nu e un lucru atat de simplu deoarece, pe langa benzina, mai sunt si alte produse care deriva din petrol", spune Vuza. Omul de afaceri se asteapta insa ca pretul carburantilor sa scada cam in doi - trei ani si da vina si pe guverne, considerandu-le complice ale producatorilor, avand in vedere accizele adaugate la pretul carburantilor. "Degeaba scazi pretul petrolului daca taxele sunt de patru ori cat pretul lui", afirma Vuza, care considera ca, dat fiind pretul, oamenii incep sa se gandeasca la variante alternative precum masinile electrice sau biomasa.

     In ceea ce priveste pretul petrolului, afaceristul estimeaza ca in zece ani acesta va ajunge la 50 de dolari, atunci cand concurenta energiilor alternative va fi puternica. In prezent, aceste surse de energie reprezinta insa doar 2% din productia mondiala.

     Statul poate sa-si protejeze cetatenii de aceasta crestere mai mult sau mai putin justificata a pretului carburantilor oferindu-le carburanti la un pret raportat la puterea de cumparare, iar acest lucru se poate face prin plafonarea profitului companiilor petroliere care utilizeaza resursa de petrol romaneasca.

     "Vedem ca in ultimele sase luni s-au intamplat dezastre acolo unde pretul la carburant era cel mai mic. Se pare ca, daca nu ne supunem acestei intelegeri de tip cartel la nivel mondial, avem de suferit. Noi nu suntem ca tarile arabe, suntem o tara din UE si am putea aplica modelul american, unde oamenii sunt asigurati de stat in orice conditie economica. Daca vom face asta, vom aduce pretul la puterea de cumparare", a completat Hagiu.

     In prezent, carburantii sunt vanduti la un pret de peste 5 lei/litru. De exemplu, preturile medii ale carburantilor auto comercializati in statiile detinute si operate de Rompetrol sunt de 5,26 lei pe litru la EFIX Benzina 95, 5,93 lei pe litru la Benzina ALTO 101, 5,32 lei pe litru la EFIX Diesel si 5,63 lei pe litru la Diesel ALTO 55. Preturile carburantilor pot varia cu +/- 5 % fata de valorile medii.

     Preturi de referinta din statiile de distributie Petrom sunt de 5,12 lei pe litru la Premium Fara Plumb 95 si OMV Carrera 95, 5,50 lei pe litru la Top Premium fara plumb 99+ si 5,92 lei pe litru la OMV Carrera 100. Motorina este vanduta de Petrom cu 5,29 lei pe litru pentru Top Euro Diesel 5 / Top Nordic Diesel, 5,31 lei pe litru pentru OMV Sprint Diesel, 5,15 le pe litru pentru Euro Diesel 5 si 5,63 lei pe litru pentru OMV Alpin Diesel.

     Rusii de la LukOil vand in Romania sortimentul Euroluk 95 cu 5,21 lei pe litru, ECTO 98 cu 5,69 lei pe litru, EURO L DIESEL cu 5,28 lei pe litru si ECTO SUPER DIESEL cu 5,59 lei pe litru.

Sursa : www.ziare.com

untrr magazin online piese auto si accesorii auto tuning autolux magazinul de piese auto motorvip
Facebook
Twitter
RSS