In ultimele trei luni (inclusiv septembrie) in Romania s-au inregistrat cresteri fata de lunile similare din 2012, fapt ce face ca in trimestrul 3 din 2013 sa consemnam o crestere medie de 3,1% fata de trimestrul trei din 2012, din care la autoturisme de 9,8%. Cu toate acestea, pe totalul primelor trei trimestre din 2013, avem o scadere generala a pietei de 11,4%, din care la autoturisme de 9,8%.
Cu un volum total de 8.129 unitati vandute in luna septembrie, si unul total la 9 luni de 57.454 unitati (din care 48.324 autoturisme), consemnam fata de 2012 o scadere totala de 11,4%, scadere la care autoturismele “contribuie” cu -9,8%, ambele, in revenire usoara fata de cifrele consemnate dupa 8 luni.
Analizand evolutia nationala de pana acum, dar si factorii care actioneaza in piata (un program “Rabla”, sub asteptari ca si impact, accesul limitat la credite prin prisma criteriilor cerute de catre banci, limitarea deductibilitatii amortizarii) perspectiva pentru finalul anului 2013 este una negativa, sansele de redresare in ultimul trimestru al anului fiind minime.
In Iasi, piata auto a scazut cu 28% fata de aceeasi perioada a anului trecut, anul acesta inregistrandu-se 1443 de unitati vandute in primele trei trimestre ale anului, fata de 1997 unitati, vandute anul trecut in aceeasi perioada. In septembrie s-au vandut in Iasi 173 de autovehicule, topul celor mai vandute marci fiind format din Dacia cu 59 unitati, Ford cu 32 de unitati si Toyota cu 17 unitati. O parte din dealeri nu au vandut nici macar o masina.
Dupa noua luni de zile, podiumul celor mai vandute marci din Iasi, luand in calcul atat autoturismele cat si autovehiculele, este urmatorul: Dacia, cu 412 unitati vandute - cota de piata de 28%, urmata de Ford cu 259 unitati vandute – cota de piata de 18% si Toyota cu 119 unitati vandute – cota de piata de 8,25%. Daca luam in calcul doar autoturismele, acest top se pastreaza, Dacia, Ford si Toyota ocupand primele trei pozitii si avand impreuna mai mult de 50% din piata totala a Iasului.
In segmentul masinilor de import, pe clasele cele mai importante, unde se fac volume si batalia este foarte acerba, situatia la Iasi este urmatoarea:
- Clasa mica:
- Ford Fiesta – 106 unitati;
- VW Polo – 29 unitati;
- Renault Clio – 21 unitati;
- Toyota Yaris cu 20 unitati vandute
- Clasa compacta:
- Ford Focus – 63 unitati;
- Toyota Corolla & Auris – 28 unitati;
- Skoda Octavia – unitati;
- Volkswagen cu Golf & Jetta totalizand un numar de 23 de unitati vandute
- Clasa medie:
- Toyota Avensis – 19 unitati;
- Ford Mondeo – 6 unitati;
- Skoda Superb & VW Passat - 3 unitati
- Clasa SUV Compact:
- Hyundai IX 35 – 25 unitati;
- Ford Kuga – 19 unitati;
- VW Tiguan – 17 unitati;
- Toyota RAV4 - 16 unitati.
- Clasa SUV:
- Toyota Land Cruiser – 9 unitati;
- VW Touareg – 8 unitati si Land Rover totalizand tot 8 unitati cu Range Rover si Discovery.
- Clasa PICK-UP:
- Toyota Hilux – 19 unitati;
- Ford Ranger – 5 unitati;
- Mitsubishi L 200 – 4 unitati.
- Vehicule Utilitare:
- Ford – 53 unitati;
- Renault – 32 unitati;
- Volkswagen & Fiat - 16 unitati.
Clasele in care liderul conduce detasat fata de locul doi si unde s-a vazut o preferinta clara pentru acel model sunt: clasa mica, clasa compacta si vehicule utilitare unde Ford s-a impus in piata cu Fiesta, Focus si Transit. in clasa medie si pick-up, Toyota a castigat o cota de piata importanta cu Avensis si Hilux. in restul claselor, cota de piata a primilor trei clasati este apropiata, neexistand o detasare a unui model anume.
Dupa noua luni de zile, sunt marci care nu au inregistrat 10 unitati vandute, insemnand o medie de vanzare de 1 masina pe luna sau mai putin. Topul primelor 10 marci vandute pana la sfarsit de septembrie (inclusiv) este urmatorul*:
Datele sunt preluate din raportul APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor Auto).