Imprimare

Cum vor fi etichetate anvelopele dupa 1 noiembrie 2012

02 Octombrie 2012.

etichete-anvelope

     Conform reglementarilor europene, incepand cu 1 noiembrie, toate anvelopele noi trebuie sa aiba lipita o eticheta care sa contina informatii privind trei criterii de performanta.

     Obiectivul acestei legi este de a creste siguranta si eficienta economica si ecologica a sectorului transporturilor rutiere, prin promovarea pneurilor eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil, sigure si cu niveluri scazute de zgomot, potrivit Jurnalului Oficial al Uniunii Europene.

     Presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), Bogdan Nica, a precizat ca amenzile pentru neetichetare pot ajunge pana la 30.000 de lei.

     Regulamentul se aplica pneurilor C1, C2 si C3 si NU este valabil pentru:

  • pneurile resapate;
  • pneurile profesionale de teren;
  • pneurile proiectate sa fie montate numai la vehicule inmatriculate pentru prima data inainte de 1 octombrie 1990;
  • pneurile de rezerva pentru uz temporar de tip T;
  • pneurile a caror categorie de viteza este mai mica de 80 km/h;
  • pneurile al caror diametru nominal al jantei nu depaseste 254mm sau este de cel putin 635mm;
  • pneurile echipate cu dispozitive suplimentare pentru imbunatatirea proprietatilor de tractiune, precum pneurile cu nituri;
  • pneurile proiectate sa fie montate numai la vehicule destinate exclusiv curselor.

     De asemenea, noua lege se refera la toate anvelopele montate pe autoturisme noi, vehicule utilitare usoare, camioane, autocare si autobuze fabricate la sau dupa 1 iulie 2012.

     Anvelopele vor fi clasificate in functie de 3 criterii de baza:

  • Consumul de carburant;
  • Aderenta la carosabilul umed;
  • Nivelul de zgomot la exterior.

     Anvelopele noi pentru camioane, autocare si autobuze, nu trebui sa fie insotite in mod obligatoriu de sticker sau eticheta, dar informatiile trebuie sa fie disponibile in punctul de vanzare si online, precum si pe factura sau documentele de insotire a anvelopelor.

     Eticheta va fi similara cu cele lipite de pe aparatura electrocasnica si va fi afisata clasa de performanta a cauciucului (A - anvelopa cea mai buna), pe baza celor trei criterii:

  • Rezistenta la rulare, prin care se indica impactul asupra consumului de carburant si, implicit, al nivelului emisiilor - clase de la A la G. Rezistenta la rulare redusa scade consumul de carburant si reduce emisiile de CO2. Anvelopele din clasa A ofera cea mai buna eficienta la consum, iar fiecare clasa care urmeaza pana la clasa G creste consumul de carburant cu 0,l litri la 100 km parcursi.
  • Franarea pe carosabil umed, masurata prin distanta de franare pe suprafete umede - clase de la A la F. Distanta necesara pentru oprire intre o anvelopa de clasa A si una de clasa F poate ajunge pana la 18 metri.
  • Nivelul de zgomot la exterior - masurat in decibeli (dB) - cu trei clase. Cu cat numarul de bare negre indicat pe eticheta este mai mare, cu atat anvelopele vor produce mai mult zgomot.

Facebook
Twitter
RSS